Picture2 CD

Έξυπνα σνακ: Αυξήστε το διατροφικό IQ σας

Τα καλά νέα: σχεδόν το 90% των καταναλωτών διαβάζουν τις ετικέτες διατροφικής επισήμανσης. Τα κακά νέα: ο κόσμος δεν καταλαβαίνει πάντα τη σημασία των διατροφικών όρων στις ετικέτες. Το διατροφικό IQ είναι πολύ σημαντικό για τη διατήρηση υγιεινών διατροφικών συνηθειών και τη μείωση του κινδύνου ανάπτυξης χρόνιων ασθενειών. Για παράδειγμα, σύμφωνα με το Ίδρυμα του Διεθνούς Συμβουλίου Πληροφοριών Τροφίμων, σχεδόν δύο στα τρία άτομα έχουν ακούσει τον όρο «θρεπτική πυκνότητα», αλλά πολύ λιγότεροι μπορούν να εξηγήσουν τι σημαίνει. Και ενώ πολλοί καταναλωτές καταλαβαίνουν πια ότι η πρωτεΐνη είναι μια σημαντική προσθήκη στα γεύματά τους, είναι λιγότερο επιλεκτικοί για την πρωτεΐνη που λαμβάνουν από τα σνακ.

Αρχικά, ας δούμε γιατί η πρωτεΐνη είναι τόσο κρίσιμη για την καθημερινή μας διατροφή. Οι πρωτεΐνες είναι βασικά μακροθρεπτικά συστατικά που βοηθούν στη διατήρηση του ανοσοποιητικού μας συστήματος και στην ενίσχυση των μυών, των οστών, του δέρματος και των μαλλιών. Αν δεν καταναλώνετε τις κατάλληλες ποσότητες πρωτεΐνης, διατρέχετε τον κίνδυνο να παρουσιάσετε ελλείψεις σε αυτές τις βασικές λειτουργίες. Τελικά, αυτό θα μπορούσε να οδηγήσει σε προβλήματα, όπως η απώλεια μυϊκής μάζας, η αδυναμία ανάπτυξης και η εξασθενημένη λειτουργία της καρδιάς και των πνευμόνων. Τα διαθέσιμα στοιχεία δείχνουν ότι είναι η ποιότητα της πρωτεΐνης (ή το «περιτύλιγμα» της πρωτεΐνης), και όχι η ποσότητα της πρωτεΐνης που πιθανώς κάνει τη διαφορά για την υγεία μας. 

Η θρεπτική πυκνότητα είναι ο δείκτης μέτρησης των θρεπτικών συστατικών που λαμβάνετε ανά μερίδα ή ανά θερμίδα που καταναλώνετε και είναι πολύ σημαντική αν θέλετε να ακολουθήσετε μια διατροφή πλούσια σε θρεπτικά στοιχεία. Όταν επιλέγετε μεταξύ δύο τροφίμων με την ίδια ποσότητα θερμίδων, το ένα ενδεχομένως να σας προσφέρει πρωτεΐνες, φυτικές ίνες, καλά λίπη, βιταμίνες και μέταλλα που χρειαζόμαστε καθημερινά. Αντίθετα, η άλλη επιλογή μπορεί να παρέχει «κενές» θερμίδες που προέρχονται από ζάχαρη και κορεσμένα λίπη, χωρίς άλλα σημαντικά θρεπτικά οφέλη.

Τα συχνά σνακ δεν έχουν καλή φήμη, γιατί πολλά είναι γεμάτα με ζάχαρη, κορεσμένα λίπη ή υπερβολικό αλάτι. Η βιομηχανία τροφίμων ανταποκρίθηκε σε αυτήν την πρόκληση με αμέτρητα σνακ «φτωχά σε ζάχαρη» και «φτωχά σε νάτριο», όμως αυτό δεν σημαίνει ότι τα διατροφικά οφέλη τους αυξάνονται. Η επόμενη εξέλιξη στην αναζήτηση καλύτερων σνακ είναι οι επιλογές με σήμανση πρωτεΐνης. Όμως, παρότι η πρωτεΐνη είναι καλή, τα σνακ πρωτεΐνης δεν είναι όλα το ίδιο και είναι πιθανό οι καταναλωτές να καταλήξουν σε μια διατροφική επιλογή που ακούγεται υγιεινή, αλλά δεν είναι.

Μία από τις προκλήσεις στην αναζήτηση σνακ πλούσιων σε θρεπτικά συστατικά είναι ότι, μέχρι πρόσφατα, δεν υπήρχε διαθέσιμο εργαλείο για επαγγελματίες υγείας ή παραγωγούς τροφίμων που να προσδιορίζει τη θρεπτική πυκνότητα των πρωτεϊνούχων σνακ. Σε συνεργασία με μια ομάδα στη Herbalife Nutrition, έχουμε δημιουργήσει έναν δείκτη για να προσδιορίσουμε το ολοκληρωμένο προφίλ των θρεπτικών πρωτεϊνούχων σνακ. Τα αποτελέσματα είναι διαφωτιστικά για τους καταναλωτές που θέλουν να επιλέξουν ένα σνακ που ικανοποιεί την πείνα τους, αλλά και την επιθυμία τους για υψηλής ποιότητας πρωτεΐνη. 

Η μελέτη μας, με τίτλο «Ένας τροποποιημένος δείκτης τροφίμων μεγάλης διατροφικής αξίας για την αξιολόγηση της θρεπτικής πυκνότητας πρωτεϊνούχων τροφίμων και σνακ», που παρουσιάστηκε στην ετήσια συνάντηση της Αμερικανικής Εταιρείας Διατροφής τον περασμένο μήνα, έδειξε ότι τρόφιμα που αποτελούν καλή πηγή πρωτεΐνης είναι σνακ με βιταμίνες A και D, ασβέστιο και φυτικές ίνες. Ταυτόχρονα, οι καταναλωτές πρέπει επίσης να αναζητούν προϊόντα με χαμηλή περιεκτικότητα σε κορεσμένα λίπη, ζάχαρη και νάτριο. Όσον αφορά τον αριθμό των θερμίδων, ένα υγιεινό σνακ θα πρέπει να περιέχει 100-150 θερμίδες για να προλαμβάνει το αίσθημα πείνας και να διατηρεί τον κορεσμό μέχρι το επόμενο γεύμα. Έτσι, την επόμενη φορά που θα επιλέξετε ένα γιαούρτι, ένα ρόφημα ή μια μπάρα πρωτεΐνης, μην μετρήσετε μόνο τις θερμίδες, αλλά και τις βιταμίνες και τις φυτικές ίνες για να αυξήσετε τις επιλογές υγιεινών τροφίμων και το διατροφικό IQ σας.

Simon Sum, DCN, RDN, ACSM-CPT, FAND, Director of North America Scientific Affairs, R&D στη Herbalife Nutrition

Comments are closed.