SCN2S06B_WithProteinBar-Main copy WP

Αλήθειες και μύθοι για τα λιπαρά: Γιατί θα πρέπει να βάλετε τα υγιεινά λιπαρά στην καθημερινή σας διατροφή

Από τον Luigi Gratton M.D., M.P.H., VP, Training, Herbalife Nutrition

Τοκ σόου, άρθρα εφημερίδων αλλά και μέσα κοινωνικής δικτύωσης μάς κατακλύζουν με συμβουλές που μας ωθούν άλλοτε να βάλουμε και άλλοτε να βγάλουμε τα λιπαρά από τη ζωή και το πιάτο μας. Αυτά τα αντιφατικά μηνύματα, σε συνδυασμό με τις εκάστοτε δίαιτες της μόδας, καταλήγουν να μας μπερδεύουν.

Το σώμα μας χρειάζεται τα λιπαρά για να παραμένει υγιές. Ωστόσο, δεν είναι εύκολο ούτε να κατανοούμε ποια είδη λιπαρών πρέπει να συμπεριλαμβάνουμε στη διατροφή μας ούτε να γνωρίζουμε τις πηγές τους. Η λύση είναι να ξέρουμε πόσα λιπαρά έχουμε ανάγκη να καταναλώνουμε ώστε να επιτυγχάνουμε τη βέλτιστη ευεξία.

Όλα όσα πρέπει να ξέρετε για τα υγιεινά λιπαρά

Γιατί τα λιπαρά είναι σημαντικά

Τα λιπαρά, οι πρωτεΐνες και οι υδατάνθρακες προσφέρουν ενέργεια που υπολογίζεται σε θερμίδες. Ανεξάρτητα από τον τύπο σώματος, ο οργανισμός μας έχει ανάγκη από αυτές τις θερμίδες για να φέρνει σε πέρας τις καθημερινές δραστηριότητες. Όταν τρώμε πολύ περισσότερο από όσο έχουμε ανάγκη, η επιπλέον ενέργεια που λαμβάνουμε χρησιμοποιείται για να συνθέσει λιπαρά και να δημιουργήσει σημαντικές αποθήκες ενέργειας. Επίσης, τα λιπαρά συναντώνται σε όλες τις κυτταρικές μεμβράνες και είναι απαραίτητα για τη λειτουργία των κυττάρων. Πρέπει να τονιστεί ότι τα λιπαρά των τροφίμων δεν είναι όλα ίδια, κάποια μάλιστα είναι πιο υγιεινά από άλλα. Είναι λοιπόν σημαντικό να βγάλουμε από τη διατροφή μας τα ανθυγιεινά λιπαρά και να τα αντικαταστήσουμε με υγιεινά λιπαρά, ώστε να διατηρούμε υγιές το καρδιαγγειακό μας σύστημα. Μπορούμε χωρίς αμφιβολία να πούμε ότι τα λιπαρά αποτελούν πολύ σημαντική πηγή ενέργειας και είναι ζωτικής σημασίας για κάθε κύτταρο του οργανισμού μας.

Η δύναμη των ω-3 και των ω-6 λιπαρών οξέων

Τα πιο δημοφιλή υγιεινά λιπαρά είναι τα ω-6 και τα ω-3 λιπαρά οξέα. Σύμφωνα με τρέχουσες τάσεις και μελέτες στις ΗΠΑ, η αυξημένη κατανάλωση ω-3 λιπαρών οξέων είναι ωφέλιμη για την καρδιαγγειακή μας υγεία και μειώνει τα επίπεδα λίπους στο αίμα. Τα οφέλη των υγιεινών λιπαρών είναι εμφανή στον εγκέφαλο, στα μάτια, στην καρδιά, στο δέρμα και σε όλα τα συστήματα οργάνων του σώματός μας. Επομένως, μια διατροφή πλούσια ή με υψηλή περιεκτικότητα σε ω-3 λιπαρά οξέα, τόσο μέσω της τροφής όσο και από συμπληρώματα διατροφής, δίνει ώθηση στην υγεία μας. Για να αυξήσετε την κατανάλωση ω-3 λιπαρών οξέων, προτείνουμε να τρώτε περισσότερα φρούτα, λαχανικά και θαλασσινά, όπως γαρίδες και σολομό, ή αλλιώς να λαμβάνετε τα απαραίτητα ω-3 μέσα από συμπληρώματα διατροφής.

Πολύτιμες βιταμίνες και μέταλλα

Οι βιταμίνες και τα μέταλλα είναι ωφέλιμα για την υγεία μας και ιδίως για την ανάπτυξη των παιδιών. Ωστόσο, δεν καταναλώνουμε όλοι επαρκείς ποσότητες από αυτά τα απαραίτητα συστατικά. Η βιταμίνη D είναι μια από τις σημαντικότερες βιταμίνες καθώς διαδραματίζει καίριο ρόλο στη φυσιολογική υγεία των οστών και στην ενίσχυση του ανοσοποιητικού και του μυϊκού μας συστήματος.

Η βιταμίνη D είναι μια λιποδιαλυτή βιταμίνη, δηλαδή απορροφάται με τα λίπη και αποθηκεύεται στους ιστούς του σώματος. Για πολλές γενιές, οι πρόγονοί μας έπαιρναν τη βιταμίνη D από το περιβάλλον και τις τροφές. Σήμερα αυτό έχει αλλάξει, επειδή οι άνθρωποι δεν περνούν τόσο χρόνο στο ύπαιθρο.

Το ίδιο συμβαίνει με το μαγνήσιο, ένα μέταλλο που είναι σημαντικό επειδή συμμετέχει σε 300 διαφορετικές χημικές αντιδράσεις μέσα στον ανθρώπινο οργανισμό. Το μαγνήσιο υπάρχει σε ολόκληρο τον πλανήτη, στα πετρώματα και στο νερό που αναβλύζει στις πηγές ή κυλά στα ποτάμια. Πριν από πολλά χρόνια, το μαγνήσιο υπήρχε μέσα στο φυσικό νερό που πίναμε από τα ποτάμια. Σήμερα όμως, λόγω της χημικής του επεξεργασίας, το νερό περιέχει διαφορετική σύνθεση μετάλλων, και σε μερικές περιπτώσεις ανεπαρκείς ποσότητες μαγνησίου. Τα συμπληρώματα διατροφής μπορούν να συμβάλλουν στην αύξηση της πρόσληψης μαγνησίου. Προϊόντα αθλητικής διατροφής, όπως το CR7 Drive της σειράς Herbalife24®, το οποίο αναπτύχθηκε από τη Herbalife Nutrition, χορηγό διατροφής του αστέρα του ποδοσφαίρου Κριστιάνο Ρονάλντο, περιέχει μαγνήσιο, καθώς είναι ένας από τους ηλεκτρολύτες του σώματος που συμβάλλει στη λειτουργία των μυών. Για τον λόγο αυτό, οι αθλητές και οι αθλούμενοι χρησιμοποιούν τέτοιου είδους προϊόντα.

5 τροφές πλούσιες σε λιπαρά, αλλά εξαιρετικά υγιεινές και θρεπτικές.

  1. Αβοκάντο

Το αβοκάντο περιέχει ένα μονοακόρεστο λιπαρό οξύ που ονομάζεται ολεϊκό οξύ και είναι το ίδιο που συναντάται στο ελαιόλαδο. Αυτό το λιπαρό οξύ είναι ιδιαίτερα ωφέλιμο για την υγεία μας. Επίσης, το αβοκάντο είναι πλούσια πηγή νατρίου, καθώς περιέχει 40 % περισσότερο νάτριο από τις μπανάνες και καλή πηγή εδώδιμων ινών, οι οποίες όπως έχει αποδειχθεί μειώνουν την LDL χοληστερόλη και τα τριγλυκερίδια και αυξάνουν την HDL (την «καλή») χοληστερόλη.

  • Μαύρη σοκολάτα

Η καλής ποιότητας μαύρη σοκολάτα, που περιέχει τουλάχιστον 70 % κακάο, είναι πλούσια σε λιπαρά, ίνες και περιέχει πάνω από το 50 % της συνιστώμενης ημερήσιας ποσότητας σε σίδηρο, μαγνήσιο, χαλκό και μαγγάνιο. Επίσης, είναι πλούσια σε αντιοξειδωτικά, τα οποία μειώνουν την αρτηριακή πίεση και αποτρέπουν την οξείδωση της LDL χοληστερόλης στο αίμα.

  • Αυγά

Εκτός από πλούσια σε χοληστερόλη και λιπαρά, τα αυγά συγκαταλέγονται στις πιο πυκνές σε θρεπτικά συστατικά τροφές στον πλανήτη, με μεγάλη περιεκτικότητα σε βιταμίνες και μέταλλα. Περιέχουν σχεδόν όλα τα θρεπτικά συστατικά που χρειαζόμαστε, συμπεριλαμβανομένης της πρωτεΐνης, της πιο σημαντικής θρεπτικής ουσίας για την απώλεια βάρους, και της χολίνης, μιας σημαντικής για τον εγκέφαλο θρεπτικής ουσίας.

  • Λιπαρά ψάρια

Τα λιπαρά ψάρια, όπως ο σολομός, η πέστροφα, το σκουμπρί, οι σαρδέλες και η ρέγγα, είναι πολύ πλούσια σε υγιεινά για την καρδιά ω-3 λιπαρά οξέα, υψηλής ποιότητας πρωτεΐνες και άλλα σημαντικά θρεπτικά συστατικά.

  • Ξηροί καρποί

Οι ξηροί καρποί είναι πλούσιοι σε υγιεινά λιπαρά και εδώδιμες ίνες και αποτελούν καλή πηγή πρωτεΐνης φυτικής προέλευσης, βιταμίνης Ε και μαγνησίου. Οι πιο υγιεινοί ξηροί καρποί είναι τα αμύγδαλα, τα καρύδια, τα καρύδια μακαντάμια κ.ά.

Comments are closed.